۱۳۹۱ اسفند ۲۰, یکشنبه

آنچه از رم باید بدانیم


رم به احتمال زیاد یکی از جذابترین مکانهای بود که من تا به حال دیدم. خیلی بیشتر از سطح انتظارم بود.
قدم زدن تو کوچه پس کوچه های رم مثل سفر در زمان می مونه. آدم رو یاد تمام اون امپراطوری هایی بزرگ می اندازه و اینکه زمانی تمام راه ها به رم ختم می شده. حالا رم فقط یک شهر مثل تمام شهر های دیگست و اون چیزی که امپراطوری ها مونده کاخ هاشونه. برام جالب بود که چقدر همه چیز خوب بازسازی شده و شهر کاملا حس و حال قدیمی خودش رو حفظ کرده. 

حمل و نقل عمومی در رم اصلا جوری نبود که بشه از یک شهر با این همه توریست انتظار داشت. اما اگر فقط برای چندین روز قصد دیدن داخل رم رو داشته باشین کافیه. همچنین اینکه ایستگاه های مترو خیلی تمیز نیستن و در ساعات شلوغی هم شرایط یه چیزی مثل متروی تهران می شه. باید حتما هم حواستون به کیف و وسایلتون باشه چون جیب بری در رم چیزیه که به وفور پیش می آد.
استفاده ای مترو در رم کار خیلی راحتی هستش از این جهت که فقط دو خط مترو وجود داره. فاصله ایستگاه ها نسبتا زیاده و به تمام جاهای شهر هم شما رو نمی بره اما تقریبا به اضافه ی کمی پیاده روی  به تمام مکانهای دیدنی راه داره. 

چگونه از فرودگاه به مرکز رم بریم؟ 
فرودگاه Fiuimcino بزرگترین فرودگاه رم هستش که اکثر پروازهای خارجی به اونجا می ره. فاصله ی فرودگاه تا خود شهر رم حدود ۳۰ کیلومتر هستش. برای رفتن به مرکز شهر چندین راه دارین. ارزونترینش رفتن با اتوبوس های شاتل هستش که شما رو با ۵ یورو به مرکز رم می بره. یکی از معروفترین این شرکت های اتوبوسرانی Terravision هستش. بلیت هاتون رو می تونین اینجا در سایتشون رزرو کنین یا مستقیما از شعبشون در داخل فرودگاه خریداری کنین. از این طریق حدودا تو ۱ ساعت به رم می رسین. البته زمانش به ترافیک هم بستگی داره و خوبه که حواستون به ترافیک های معروف رم هم باشه. 
از نظر من بهترین راه برای رفتن به شهر به وسیله ی قطار بین شهری به اسم Leonardo Express هستش. من هر دوی اینها رو امتحان کردم و با وجود اینکه قیمت بلیط قطار ۱۴ یورو هستش اما کلی در وقتتون صرفه جویی می شه. بلیط قطار رو هم میتونین یا در ایستگاه بخرین یا اینجا از طریق سایتشون رزرو کنین.

رم اینقدر جا برای دیدن داره که حتی تو یک هفته هم نمی تونین به همه جا سر بزنین. ایتالیایی ها آدم های شاد و سر زنده ای هستند. اکثریت تا حدودی انگلیسی بلد هستند و معمولا اسپانیایی هم می دونن. نمی دونم شانس من بود یا در کل اینطوریه ولی اگر جایی سوالی داشته باشین یا کمک بخواین حتما راهنماییتون می کنن.

مهمتریم مکان های دیدنی رم در مرکز شهر قرار داره و به راحتی می تونن با پیاده روی خیلی هاشون رو ببینین و همینطور از کوچه پس کوچه ها و معماری بی نظیر رم لذت ببرین.

رم یه مقصد مناسب برای همه جور سفر کننده ای هست. مخصوصا اونهایی که  علاقه مند به هنر و تاریخ باشن. هر چند به نظرم خیلی مناسب برای سفر کردن با بچه های کوچک نیستش. چون هم بسیار شلوغه و هم اینکه باید مدت های طولانی یا پیاده روی کنین و یا اینکه تو صف های موزه ها و مکانهای دیدنی بیاستید.

 توصیه های شخصی من:
به نظر من برای رفتن به هر سفری بهتره که تا جایی که می تونین از مقصدتون اطلاعات کافی داشته باشین، مخصوصا وقتی قصد سفر به چنین مکانهایی رو دارین که شاید فرصتش دیگه براتون پیش نیاد. وگرنه نمی تونین استفاده ی کامل رو از سفرتون بکنین و به احتمال زیاد خیلی از وقتتون صرف پیدا کردن جاهایی می شه که می تونستین از قبل بدونین.

سفر کردن برای من فقط به منظور تفریح نیست و گاهی آرزو می کنم کاش این رو خیلی سال پیش می فهمیدم تا چیزهای بیشتری از جاهایی که رفتم یاد می گرفتم. حتی الان با وجود تمام اطلاعاتی که قبل سفر جمع می کنم بازم در طول سفرم از یک سری چیزها نت بر می دارم تا بعدا که رسیدم خونه راجبشون تحقیق کنم.

اگه قصد سفر به ایتالیا رو دارین یا فقط مثل من دوست دارین که از کشور های مختلف چیز های جدید بدونین توصیه می کنم این ویدیو رو که توسط Rick Steves یکی از معروفترین راهنمای تور در دنیا رو از دست ندین. حتی اگه دوست داشتین می تونین ویدیوی سفرش به ایران رو هم اینجا ببینین. 

سفر خوبی داشته باشین

برای دیدن نسخه ی انگلیسی این متن اینجا رو کلیک کنین.




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر